Ongewenst verhuurgedrag melden
Als u een woning huurt of een huurwoning zoekt en de verhuurder of bemiddelaar houdt zich niet aan de regels, dan kunt u online uw klacht melden. Bijvoorbeeld als u gediscrimineerd of bedreigd wordt. Of als u onterecht uw borg niet terugkrijgt. Als u een woning huurt van een woningcorporatie, dan meldt u uw klacht bij de woningcorporatie.
Wat kunt u als huurder melden?
- Discriminatie. Een verhuurder wijst u af door uw ras, godsdienst, politieke voorkeur, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte.
- Intimidatie. Een verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
- De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg.
- De verhuurder maakt geen schriftelijke huurovereenkomst.
- De verhuurder geeft geen duidelijke informatie over:
- uw rechten en plichten;
- afspraken over een mogelijke borg;
- de servicekosten;
- de contactgegevens van de beheerder/verhuurder;
- de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente (vanaf 1 januari 2024).
- De servicekosten zijn oneerlijk en/of onredelijk. Of de verhuurder geeft hiervan geen jaarlijks overzicht.
- De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten.
Wat kunt u als arbeidsmigrant melden?
• De huurovereenkomst zit vast aan de arbeidsovereenkomst.
• De verhuurder gebruikt een taal die u als arbeidsmigrant niet (goed genoeg) begrijpt.
Hoe doe ik de melding?
U kunt de melding online doen met het digitale meldingsformulier. Lukt dit niet dan kunt u ook een melding maken telefonisch via 14 0522 of per e-mail postbus@meppel.nl