Veelgestelde vragen parkeren bewoners

Informatie over parkeervergunningen of ontheffingen voor inwoners.

Aanvragen vergunning of ontheffing

Hoe vraag ik een parkeervergunning of -ontheffing aan?

Dit kan online op de website parkeren.meppel.nl

Hoe log ik in?

U logt in met DigiD. Bedrijven loggen in met E-herkenning niveau 2.

Ik heb geen digiD, wat nu?

U kunt een digiD aanvragen via www.digid.nl. Lukt dit niet? Neem contact met ons op per e-maiil postbus@meppel.nl of via telefoon 14 0522. Een medewerker kan een vergunning of ontheffing voor u regelen. Dit duurt ongeveer 4 weken.

Kan ik ook in termijnen betalen?

Nee, het is niet mogelijk om in termijnen te betalen. Voorbeeld: Als de vergunning op 1 mei ingaat, betaalt u de laatste 8 maanden (tot en met december) in 1 keer.

Hoe lang is de parkeervergunning of -ontheffing geldig?

De vergunning of ontheffing is geldig tot en met 31 december van het lopende jaar. In december van elk jaar verlengt u zelf de vergunning of ontheffing. Wij sturen u vooraf een herinnering.

Mijn keuze staat er niet tussen. Welke vergunning moet ik kiezen?

Als u geen product kunt kiezen in de parkeerbalie kan dit meerdere oorzaken hebben.

Uitgesloten van het recht op een parkeervergunning of ontheffing zijn:

  • kamerbewoners
  • bewoners met parkeermogelijkheid op eigen terrein zoals een oprit en/of een garage
  • bestuurders van voertuigen langer dan 6 en/of hoger dan 2,4 meter
  • bewoners die (nog) niet staan ingeschreven op het adres volgens de Basisregistratie Personen (BRP).
Wie mag een parkeerproduct aanvragen

Ik verhuis binnenkort naar een adres waar een parkeervergunning of -ontheffing vereist is. Kan ik alvast een parkeervergunning of -ontheffing aanvragen?

U kunt een parkeervergunning of -ontheffing aanvragen vanaf de datum dat u daadwerkelijk op dat adres staat ingeschreven. Verhuisd u binnen de gemeente Meppel, dan kunt u vanaf die datum een parkeervergunning of -ontheffing aanvragen. Als u vanuit een andere gemeente komt, dan duurt dat vier werkdagen langer.

Ik heb een lease-auto. Kan ik een parkeervergunning of -ontheffing aanvragen?

Dat kan. U moet tijdens de aanvraag een lease-contract en/of werkgeversverklaring uploaden. Uit dit document moet blijken dat u de enige berijder bent van de lease-auto. Dit document wordt beoordeeld en daarna door de vergunningverlener goedgekeurd of afgekeurd. Bij goedkeuring kunt u verder met uw lopende aanvraag.

De auto staat niet op mijn naam maar op naam van een huisgenoot, kan ik een parkeervergunning of -ontheffing aanvragen?

Nee, de parkeervergunning of -ontheffing kan alleen worden aangevraagd door de houder van het kenteken.

De auto staat niet op mijn naam maar op naam van iemand die niet op ons adres woont.

Kan ik een parkeervergunning of -ontheffing aanvragen als de eigenaar van de auto verklaart dat dat is toegestaan? Nee, de parkeervergunning of -ontheffing kan alleen worden aangevraagd door de houder van het kenteken.

Bezoekerskaarten

Kan ik een bezoekersparkeerkaart krijgen?

De bezoekerskaart is beschikbaar voor bewoners van de woonwijken Meugien, Balkengat, Indische Buurt, Looierij en Zuideinde. We geven geen bezoekerskaarten in gebieden met betaald parkeren.

Er hoort een bezoekerskaart in mijn nieuwe woning te liggen maar deze ligt er niet, kan ik een nieuwe krijgen?

Ja dat kan. Vraag online een nieuwe aan tegen tegen betaling van de op dat moment geldende leges.

Ik ben mijn bezoekerskaart kwijt of deze is erg beschadigd en niet meer (goed) leesbaar. Kan ik een nieuwe krijgen?

Ja dat kan, u kunt deze aanvragen via e-mail postbus@meppel.nl tegen betaling van de op dat moment geldende leges. U ontvangt hiervan later een factuur.

Slagboompassen

Ik heb een parkeerontheffing aangevraagd voor de Keyserstroom, de Kromme Elleboog of P-Stadhuis. Krijg ik automatisch een slagboompas?

Ja, wanneer u de aanvraag heeft afgerond en betaald, krijgt u binnen een week uw slagboompas opgestuurd.

Ik ben mijn slagboompas kwijt, kan ik een nieuwe krijgen?

Ja. U kunt dan contact opnemen met de medewerkers vergunningverlening parkeren via e-mail postbus@meppel.nl of via telefoonnummer 14 0522.

Ik heb een geldige ontheffing maar de slagboom gaat niet open, wat nu?

Dit kan om meerdere redenen gebeuren: U gebruikt een auto met een ander kenteken, uw slagboompasje is onbruikbaar, de slagboom is defect of uw ontheffing is verlopen. U kunt dan contact opnemen via het telefoonnummer wat staat vermeld op de zuil van de slagboom. Wanneer u het nummer van uw geldige slagboompas doorgeeft, zal een medewerker van parkeerbeheer de slagboom voor u openen.

Verhuizingen

Ik ga verhuizen naar een andere gemeente. Hoe zeg ik mijn parkeervergunning of -ontheffing op?

Via de digitale parkeerbalie kunt u zelf uw parkeervergunning of -ontheffing stopzetten op een door u gekozen datum. U kunt dan tegelijkertijd een terugbetaling aanvragen voor het teveel betaalde bedrag van het lopende kalenderjaar.

Ik ga verhuizen naar een andere wijk binnen Meppel. Moet ik mijn parkeervergunning opzeggen?

Als u naar een ander gebied in Meppel verhuisd moet u altijd uw parkeervergunning of -ontheffing opzeggen. Als u op uw nieuwe adres ook een parkeervergunning of -ontheffing nodig heeft, kunt u een nieuwe aanvraag doen.

Ik ga verhuizen binnen het gebied waar ik een parkeervergunning heb. Kan ik mijn vergunning houden?

Ja, wanneer u binnen het parkeergebied verhuisd, hoeft u uw parkeervergunning of -ontheffing niet op te zeggen. Deze blijft geldig.

Ik heb mijn parkeervergunning opgezegd maar ik krijg nog geld terug. Hoe werkt dat?

Als u uw parkeervergunning of -ontheffing heeft stopgezet, kunt u tegelijkertijd een terugbetaling (restitutie) aanvragen voor het teveel betaalde bedrag van het lopende kalenderjaar.

Kentekenwijzigingen

Ik heb een andere auto, hoe moet ik mijn kenteken wijzigen?

Via de digitale parkeerbalie kunt u uw kenteken wijzigen wanneer de auto daadwerkelijk op uw naam staat. Eerder is niet mogelijk. Controleer goed of het nieuwe kenteken ook is geactiveerd.

Ik heb tijdelijk een leenauto, hoe moet ik dit aangeven?

Via de digitale parkeerbalie kunt u een tijdelijk kenteken opgeven voor maximaal een week. Na die tijd wordt automatisch het kenteken van uw eigen auto weer actief.

Wachtlijsten

Is er een wachtlijst voor het parkeergebied waar ik voor in aanmerking kom?

Voor bepaalde gebieden is er een wachtlijst. Dit zijn de Kromme Elleboog (straat), Ogterop e.o, de Swaenenborgh en Bleekerseiland.

Hoe kom ik op de wachtlijst?

Door een parkeervergunning of -ontheffing aan te vragen wordt u gevraagd of u op de wachtlijst wilt worden geplaatst. Wij raden u aan van deze optie gebruik te maken. Aan het eind van het online formulier ziet u ook op welke plaats u op de wachtlijst staat.

Hoe lang is de wachtlijst?

Door een parkeervergunning of -ontheffing aan te vragen wordt u gevraagd of u op de wachtlijst wilt worden geplaatst. Wij raden u aan van deze optie gebruik te maken. Aan het eind van het online formulier ziet u ook op welke plaats u op de wachtlijst staat.

Kan ik tijdelijk ergens anders parkeren als ik op een wachtlijst sta?

Ja u kunt tijdelijk gebruik maken van andere parkeerplaatsen: Parkeerterrein P1 Stadhuis/centrum, P5 het Kraton, Koekoekstraat of P4 Schouwburg Ogterop. Dit laatste gebied is gratis. Wanneer u dit wilt, kunt u een mail sturen naar postbus@meppel.nl .

Overige vragen

Hoelang duurt het voordat mijn parkeervergunning of -ontheffing geldig is?        

Als u via de digitale parkeerbalie een aanvraag doet, is de parkeervergunning of -ontheffing direct geldig. Tenzij u zelf een andere datum invult. U krijgt hiervan verder geen bericht. Vraagt u de parkeervergunning of -ontheffing aan via de mail of telefonisch, dan kan dit tot 4 weken duren. U ontvangt hiervan altijd bericht via de mail. De factuur van de parkeervergunning of -ontheffing volgt dan later.

Ik heb een parkeervergunning of -ontheffing maar ik kan niet voor mijn eigen deur parkeren. Het staat altijd vol, is daar iets aan te doen?

U heeft een parkeervergunning of -ontheffing om te mogen parkeren in een bepaald gebied. Het is niet een garantie dat u voor uw eigen deur kunt parkeren.

Ik heb een GPK, heb ik dan ook een parkeervergunning of -ontheffing nodig?

Woont u in vergunningehoudersgebied (woonwijk rond het centrum) en bent u in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK)? Neem dan contact met ons op via het mailadres postbus@meppel.nl . U komt in aanmerking voor een gratis vergunning. Woont u in een betaald parkeren gebied in het centrum, dan heeft u geen ontheffing nodig. Een GPK is al een ontheffing van het betaald parkeren.

Ik wil graag een afspraak maken om langs te komen aan de balie. Kan dat?

Nee, wij hebben geen loket parkeervergunningen meer. Alleen een digitale parkeerbalie.U kunt ook contact opnemen met de medewerkers vergunningverlening parkeren via e-mail postbus@meppel.nl of bel met 14 052.