Informatie opvragen en de Wet Open Overheid

De gemeente maakt veel informatie openbaar. Zoekt u informatie die niet online vindbaar is kunt u een informatieverzoek of verzoek Wet open overheid (Woo)-verzoek indienen.

Als u documenten wilt hebben, adviseren wij eerst een informatieverzoek in te dienen. Veel documenten kunnen wij op verzoek toesturen, zonder dat een besluit nodig is. U krijgt de gegevens vaak sneller. Is een besluit wel nodig, dan behandelen wij uw informatieverzoek automatisch als een Woo-verzoek. Als dit het geval is, informeren wij u hierover. Als de informatie die u zoekt nog niet openbaar is, kunt u een Woo-verzoek indienen. Een Woo-verzoek is bedoeld om beschikbare informatie over een bepaald onderwerp openbaar te maken voor iedereen.

Alleen in bijzondere situaties krijgt u als enige de informatie. De Woo bepaalt welke informatie wel en niet openbaar gemaakt mag worden. Dat zijn bijvoorbeeld bijzondere persoonsgegevens zoals lidmaatschap van een vakbond, politieke opvattingen of religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen. Informatie die vertrouwelijk aan ons is gegeven, mogen wij niet delen. Soms mogen wij een deel van de informatie openbaar maken. De rest van het document maken wij dan zwart.

Voor een vraag waar u een antwoord op wilt, hoeft u geen Woo-verzoek te doen.

 

1. Zelf informatie opzoeken

Via onderstaand overzicht kunt u veel informatie zelf opzoeken

Bekendmakingen

De gemeente is wettelijk verplicht om informatie bekend te maken. Dit zijn bijvoorbeeld beleidsregels en informatie over vergunningen. U vindt deze op www.officielebekendmakingen.nl

Belastinginformatie

U kunt de WOZ waarde van alle woningen in de Gemeente Meppel inzien via www.wozwaardeloket.nl.

Omgevingsplan

In het omgevingsplan staan de voorwaarden en regels voor het gebruik van woningen, tuinen, bedrijven, andere gebouwen en de openbare ruimte. Het omgevingsplan is openbaar en kunt u online bekijken op omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart.

Bezwaar- en beroepsdossiers

Stukken ten aanzien van bezwaarprocedures vraagt u aan via telefoonnummer 14 0522 of e-mail: postbus@meppel.nl. Voor beroepsdossiers zoekt u contact met de gerechtelijke instantie waar het beroep is ingediend.

Boetedossiers

Informatie over handhaving verkeersvoorschriften, bijvoorbeeld een parkeerbon vraagt u op via telefoonnummer 14 0522 of e-mail: postbus@meppel.nl

Collegebesluiten

De collegebesluiten en stukken die het college aan de gemeenteraad of commissie heeft gestuurd staan op de website meppel.bestuurlijkeinformatie.nl.

Gemeentelijke regelgeving en beleid

De gemeentelijke verordeningen, beleid, aanwijzingsbesluiten en beleidsregels staan op de website overheid.nl

Kadaster

Het Kadaster is een wettelijke bewaarplaats voor informatie over vastgoed en eigendommen. U kunt via de website www.kadaster.nl informatie opvragen over de WOZ-waarde, perceelgrenzen, de woningwaarde, uittreksels, akten en eigendomsgegevens.

Kamer van Koophandel

Bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) op de website www.kvk.nl kunt u informatie opvragen, zoals uittreksels van ingeschreven bedrijven, jaarrekeningen en wie bevoegde bestuurders zijn.

Persoonlijk dossier

Stukken uit een persoonlijk dossier (bijvoorbeeld voor uzelf, uw bedrijf of organisatie) of persoonlijke stukken van uw overleden partner, kind of ouder kunt u opvragen op grond van artikel 5.5 van de Woo. U kunt zelf een persoonlijk dossier opvragen via postbus@meppel.nl

Uw persoonsgegevens

Wilt u weten welke persoonsgegevens wij van u verwerken? Dan kunt u een AVG-verzoek doen via postbus@meppel.nl

Raadsstukken

De raadsbesluiten en bijbehorende documenten, moties, schriftelijke vragen, verslagen van de raadsvergadering en commissies staan op de website www.gemeenteraadmeppel.nl

Woo-dossiers

We zetten informatie die op grond van de Woo openbaar is gemaakt op onze website. De informatie die u zoekt kan al eerder door een Woo-verzoek openbaar zijn gemaakt. U vindt de Woo-dossiers op de pagina www.meppel.nl/woo

2. Informatieverzoek of Woo-verzoek

Een informatieverzoek

Soms is bepaalde informatie nodig voor eigen gebruik. U hebt de informatie bijvoorbeeld nodig om een klacht in te dienen of om bezwaar te maken. Een informatieverzoek is de snelste manier van informatie opvragen. U vraagt dan ‘gewoon’ informatie bij ons op. Er volgt geen formele procedure, maar wij sturen de documenten of antwoorden op uw vragen naar u toe als dat kan en mag. De informatie maken we niet openbaar voor eenieder.

Een informatieverzoek kunt u op 2 manieren doen:

  1. Stuur een e-mail naar postbus@meppel.nl met als onderwerp: informatieverzoek.
  2. U kunt ook een brief sturen naar: Gemeente Meppel, Postbus 501, 7940AM Meppel, met als onderwerp: informatieverzoek.

Verzoek tot inzage

Wilt u inzage in de persoonsgegevens die de gemeente Meppel van u verwerkt? Bijvoorbeeld in een dossier van het Sociaal Domein? Of wilt u informatie over de bewaartermijn van de persoonsgegevens in ons afvalregistratiesysteem? Kijk op www.meppel.nl/privacy hoe u gebruik kunt maken van uw rechten zoals genoemd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Een Woo-verzoek

Bij een Woo-verzoek is het de bedoeling van verzoeker om bestaande documenten openbaar te maken voor iedereen. Hierbij gelden een aantal regels voor de afhandeling en openbaarmaking. Een beslissing op een Woo-verzoek is een besluit, waardoor de documenten openbaar zijn voor iedereen. Dit heeft tot gevolg dat de afhandeling van een Woo-verzoek langer duurt dan een informatieverzoek.

Bedenk voordat u contact zoekt welke soort informatie u wilt opvragen via het Woo-verzoek. Wij kunnen u dan sneller helpen. Ons uitgangspunt is dat wij de informatie digitaal verstrekken. Wij maken niet automatisch alle informatie openbaar. Zie ‘Niet alles is openbaar’.

U doet een Woo-verzoek als u:

  • informatie wilt die gaat over een taak van de gemeente;
  • informatie wilt over een organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente;
  • een onderzoeker bent en informatie wilt voor het doen van onderzoek.

Zij kunnen documenten bekijken waarin de informatie niet onleesbaar is gemaakt. Persoonsgegevens van ambtenaren zijn wel onleesbaar gemaakt. Maakt u een afspraak om de documenten te bekijken in het stadhuis? We vragen u een geheimhoudingsverklaring te tekenen en uw identificatiebewijs te laten zien.

3. Advies vragen aan de contactpersoon Woo

De Woo-contactpersonen geven advies of uitleg als u:

  • wilt weten welke informatie bij de gemeente aanwezig is
  • wilt weten hoe u informatie opvraagt bij de gemeente
  • twijfelt tussen een informatieverzoek, een Woo-verzoek of een verzoek tot inzage
  • uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek doet

U kunt uw vraag ook mailen naar postbus@meppel.nl of telefonisch contact met ons opnemen via 14 0522. In het gesprek vertelt u welke informatie u zoekt en krijgt u advies of uitleg. Met deze uitleg en advies kunt u een Woo-verzoek doen via de website, post of e-mail.

4. Woo-verzoek

Om uw Woo-verzoek in behandeling te kunnen nemen, hebben wij gegevens van u nodig. Wij vragen altijd om uw adres, naam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze laatste hoeft u niet verplicht te vermelden. Verder vragen wij u om zo duidelijk mogelijk aan te geven naar welke informatie u op zoek bent. We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek en om contact met u te kunnen opnemen als wij vragen hebben.

Wilt u eerst met iemand praten en in dat gesprek uw Woo-verzoek doen? Dan kunt u contact opnemen met onze contactpersonen Woo bij het KCC via telefoonnummer 14 0522.

Een Woo-verzoek doet u als volgt:

  • Per e-mail. Mail uw vezoek naar postbus@meppel.nl
    • Vertel duidelijk welke informatie u wilt ontvangen of welke documenten u wilt inzien. Vertel ook om welke periode het gaat;
    • Vermeld uw contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en (post)adres)).
  • Per brief. U kunt uw verzoek sturen naar: Gemeente Meppel, Postbus 501, 7940 AM Meppel.
    • Schrijf in uw brief: Ik wil een Woo-verzoek doen;
    • Vertel duidelijk welke informatie u wilt ontvangen of welke documenten u wilt inzien; Vertel ook om welke periode het gaat;
    • Vermeld uw contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en (post)adres)).

Proces

Na uw Woo-verzoek ontvangt u een ontvangstbevestiging waarin staat:

  • Of uw verzoek voldoet aan de voorwaarden voor een Woo-verzoek;
  • Wanneer u uiterlijk een beslissing ontvangt. De wettelijke beslistermijn is vier weken. Daarop is twee weken vertraging mogelijk. U ontvangt de beslissing in principe dus binnen maximaal zes weken. Dit kan anders zijn als het een zeer omvangrijk verzoek betreft. Als dat het geval is, nemen wij contact met u op;
  • Of we de informatie openbaar maken en zo ja, waar we dat doen.

Besluiten wij om de informatie met u te delen? Dan ontvangt u de informatie meestal tegelijk met het besluit. Wij versturen de informatie nog niet als een derde partij betrokken is. Zo heeft deze de kans om in bezwaar te gaan en een voorlopige voorziening bij de rechter aan te vragen om de stukken nog niet openbaar te maken. Wij kunnen uw Woo-verzoek ook helemaal of gedeeltelijk afwijzen. Wij kunnen dit doen als wij de gevraagde informatie niet kunnen delen of als wij de informatie niet hebben. Als dit het geval is, vertellen wij u dit in het Woo-besluit dat u van ons krijgt.

Ons uitgangspunt is dat wij de informatie digitaal en kosteloos beschikbaar stellen. Mocht u de documenten toch op papier willen ontvangen, dan kunnen wij hier kosten voor in rekening brengen.

Heeft u daarna nog vragen over uw Woo-verzoek en de afhandeling daarvan? Stuur dan een e-mail naar het mailadres dat in uw Woo-besluit staat.

Meer informatie

Op wetten.overheid.nl vindt u meer informatie over de Wet open overheid.